Koffie en duurzaamheid: deel 3
Duurzame praktijken en maatregelen
Zoals we al in onze vorige berichten hebben uitgelegd – er zijn veel redenen om ons zorgen te maken over de duurzaamheid van koffie. Het probleem van milieuvriendelijkheid is ook nauw verbonden met de prijzen van de koffie en zelfs met de beschikbaarheid ervan. Daarom zijn er tegenwoordig meerdere praktijken die de negatieve milieu-invloeden proberen te voorkomen. Er zijn ook sommige organisaties die nakijken of de fabrikanten de bestaande milieumaatregelen goed volgen.
Sustainable Coffee Challenge
Veel bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties zijn nu bezig met goede maatregelen te ontwikkelen en te controleren. Een van de grootste organisaties is Sustainable Coffee Challenge (Duurzame Koffie Uitdaging). Het is een belangrijk nieuw initiatief met het doel om koffie 's werelds eerste volledig duurzame landbouwproduct te maken. Het initiatief verenigt bedrijven, overheden, NGO's (niet-gouvernementele organisaties), onderzoeksinstellingen en anderen.
Het was ontwikkeld door Conservation International Organisation, samen met Starbucks. Tijdens de 2015 Klimaatvergadering in Parijs werd het initiatief gelanceerd. 18 stichtende partners zijn gewijd aan koffie-duurzaamheid. De uitdaging heeft als doel de grotere vraag naar duurzame koffie te stimuleren. Sinds 2015 is het totale aantal internationale partners tot meer dan honderd gestegen. Ze zeggen dat hun missie compleet zou zijn op het moment dat alle koffie met duurzame praktijken wordt geproduceerd. Zulke praktijken zullen de volgende resultaten hebben:
- Ze zorgen ervoor dat koffieproductie bijdraagt aan een beter inkomen en winstgevendheid voor de miljoenen koffieproducenten, werknemers en hun gezinnen.
- Volgens deze praktijken moeten nieuwe duurzame landbouwmethoden geïmplementeerd worden. Met de nieuwe methoden zal de productiviteit van de bestaande 10 miljoen hectare koffieplantages verdrievoudigen. Daarmee zal het aanbod ondersteund worden, en de koffiesector zou de stijgende consumptie op een verantwoordelijke milieuvriendelijke manier kunnen ontmoeten.
- De nieuwe maatregelen zullen ook helpen tegen ontbossing van hoogwaardige bossen.
Voordat de Uitdaging gelanceerd was, bestonden ook meerdere initiatieven. Die hebben in de laatste twintig jaren een grote vooruitgang gemaakt. Maar het grootste probleem van de koffie-industrie is het gebrek aan begrip van wat er met duurzaamheid bedoeld wordt. De Duurzame Koffie Uitdaging heeft een definitie van succes ontworpen voor de hele industrie. De definitie bevat ook duidelijke doelen voor de fabrikanten, maar ook voor het initiatief zelf.
Een van de doelen van de groep is om verdere samenwerking in de sector aan te moedigen. Zoals in vele andere initiatieven, is de collectieve actie van vitaal belang om de beweging te versnellen en hun visie te verwezenlijken.
Resultaten
Het doel is uiteraard heel ambitieus en ziet er moeilijk uit. Maar er zijn al opmerkelijke resultaten! Tegenwoordig voldoet 99% van de koffie van Starbucks aan een geverifieerde duurzaamheidsstandaard. Het ultieme doel hier is dat op een dag er geen keuze meer zal bestaan tussen duurzaam en niet duurzaam koffie. Alle koffie wordt helemaal duurzaam. Starbucks plant ook een koffieboom voor iedere tas koffie die door hun verkocht wordt.
Zelfs McDonald’s doet mee. Sinds hun aansluiting met het initiatief, heeft McDonald’s een plan gemaakt waarmee ze in 2020 alle koffie van duurzame oorsprong gaan kopen.
Wat kan jij doen?
Het beste wat je kunt doen om zeker te weten dat jouw koffie ook van de duurzame oorsprong komt, is natuurlijk het etiket lezen. Ontdekken hoe uw favoriete cafés en handelaren zich inzetten voor duurzaamheid zou ook helpen. Hier vind je tips om duurzamer te reizen.